Azterketak aztertzen

Aste Santuan telebistan ikusi ditut prozesioetako irudi batzuk; zer gertatu da aurtengoan?, hiruzpalau Ama Birjina erortzen ikusi ditut gizon kuadrilla sendo batek pausoz pauso garraiatutako aldare astunaren gainetik. Danba! Ama Birjina bat muturrez aurrera; eta danba! Hurrena bestea ere lurrera. Elizako santuen artean bake-bakean utzi besterik ez eta 1.500 kiloko andrea pasioan ateratzearekin tematzen dira urtero; ez dut sekula ulertuko.

Baina gertaera horiek pentsarazi egin didate, aizu; espainiar estatuan Ama Birjinek lehenago botatzen dute euren burua, politikari aldrebesek baino. Kolore guztietako adibideak darabilzkit buruan saltsan, baina ezin denak azaldu; eta, gaurkoan, Jose Ignacio Wert Hezkuntza ministroak esandako hitzekin dantzatuko ditut hatzak ordenagailuko teklen gainean. Aurtengoan, unibertsitateko ikasle bekadunentzat 300 euro gutxiago izango dira dirudienez. Hezkuntza Ministeriokoak unibertsitate ikasketak ordaintzeko prest omen daude, baina ez "gazteei ikasteagatik ordaintzeko".

Diru laguntza horiek lortu ahal izateko betebeharrak ere zorrotzagoak dira orain: Werten esanetan, 6,5 baino nota baxuagoa ateratzen duen ikasleak unibertsitate ikasketak uzteko aukera aztertu beharko luke. Primeran, Wert, baina orduan erabil ezazu zuk ere ekuazio berbera: espainiar estatuaren %80k gorrotatzen zaituenean, ez al da ministro izateari uzteko garaia? Unibertsitatean ikasteko 6,5etik gorako notak eskatzen dituzte, eta Hezkuntza ministroa izateko hiru neurona —horietatik bat tontoa eta bestea motela— izatearekin nahikoa da. Ulertzen duenak azalduko al dit, arren?

Maiatzean sartu berriak gara, eta unibertsitateko ikasle asko buru-belarri arituko zarete liburu, apunte, kafe eta koloretako errotulagailuen artean. Atzo goizeko kontua balitz bezala gogoratzen ditut garai haiek oraindik. Badator azken ebaluazioa, ekin gogor, eta eman egurra bidean oztopoak jartzen dizkizueten agintari ezjakinei. Eta 6,5era iristen ez den ikasle horri ere esango nioke Hezkuntza ministroak baino jakituria handiagoa duela, bai unibertsitatean eta baita larunbateko mozkorraldirik handienaren ondorengo ajean ere. Ezjakinez betetako herria nahi dute, inor kontura ez dadin egunero sorrarazten duten sarraski isilaz. Lotsa zer den jakingo balute... baina horretara ere ez dira iristen.

Kaleko dantzak, barruan

DantzaArrasateBreakdance-a, hip hop musika, ikus-entzunezkoak... Hori eta gehiago biltzen du Divenire ikuskizunak. Bihar, 19:30etik aurrera, Arrasaten izango da ikusgai, Amaia antzokian. Klonk eta Papiro...flexia aurreko lanen ondoren, Divenire ere el...

Lanik gabe dauden gipuzkoarrak.

Eustatek hilaren 16an kaleratutako datuen arabera, Gipuzkoan 44.700 lagun daude lanik gabe. Langabezia tasa %13,1 da. Datu horiei arabera, Araban eta Bizkaian handiagoa da langabezia tasa Gipuzkoan baino: %16,7.

INGURUMENAREN ALDEKO KROSA

Bera Bera klubak hirugarren urtez jarraian Kros Berdea antolatu du Donostian. Ingurumenaren aldeko lasterketa igande honetan egingo dute; Saguesetik abiatuko da, goizeko hamarretan. Aurten ere bi ibilbide prestatu dituzte antolatzaileek: 15 kilometrok...

25

'Bidelaguna' programaren aurrekontua milioitan. Aldundiak enpresetako 342 arduradun informatu ditu egitasmo berrietarako eta lehiakortasunerako 22 programari buruz, Bidelaguna programaren barnean. Programa horien aurrekontua 25 milioi eurokoa da.

Meskitak gure hiriguneetan

Orain gutxi argitaratu du Immigrazioaren Euskal Behatokiak, Ikuspegik, 2013ko urtekaria. Immigrazioari eginiko ohiko hurbilketa estatistikoaz gain, azken edizioetan urtekariak immigrazioaren hainbat alde aztertzen dituzten zenbait adituren artikuluak dakartza. Txosten mamitsua da, beraz, Ikuspegirena, patxadaz irakurtzea merezi duena. Aurtengoaren izenburuak edukiaren gako nagusia ematen digu: Immigrazioa eta krisiaren eragina. Krisiak etorkinengan duen eragina luze eta zabal jorratzen da txostenaren 550 orrialdeetan.

Nik, ordea, immigrazioarekin zeharkako lotura duen beste gai bati buruzko kapitulua ekarri nahi nuke hona: gurtza zentroen inguruan Bilbon sorturiko eztabaidari buruz Eduardo J. Ruiz Vieytez irakasleak idatzitakoa. Bilbon gurtza zentroen inguruan sorturiko eztabaida, segur aski, Euskadin aniztasuna ulertu eta kudeatzeko dugun ikuspegiari egin zaion test esanguratsuena izango da. Eta aitortu behar dugu test horretan nota kaxkarra lortu dugula.

Gogora dezagun gertaturikoa: irailean Bilboko Udalak erabaki zuen aurrerantzean etxebizitza eraikinetan ezingo zela otoizlekurik jarri. Hainbat eragilek salatu zuten —baita Bilboko alderdi sozialistak eta Bilduk ere— araudi berria baztertzailea zela, helburua meskitak hiriguneetan irekitzea galaraztea zelako. Iñaki Azkuna alkatearen curriculumean ez da gertaera loriatsuenen artean oroituko egun hartakoa: alkatea gaixo zegoenez, jeltzaleek eztabaida atzeratu zuten hilabeteetan; eta, azkenik, Azkuna gurpil aulkian ikusi genuen aretora sartzen, araudia aldatzeko ezinbestekoa zen bere botoa ematera.

Eztabaida horrek gizarte aniztasunak eremu publikoan izan behar dituen ondorioekin du zerikusia. Ruiz Vieytezen hitzetan, "gizarte baten aniztasuna nabarmena den heinean, gizarte horrek berregokitu egin behar ditu gune komunak edota horien erabilera". Erlijio musulmana gure gizartearen osagaia denez, gu guztion —musulmanak barne— espazio publikoaren erabilera ahalbidetu beharko zaio erlijio horri. Bestalde, eskubide kontuez harago, gai horren inguruan harturiko erabakiek eragina izango dute gizarteak zer den gurea edo zer den normala ulertzeko duen moduan ere.

Txostenak Bilbon gertaturikoa Suitzan 2009an minareteak galarazteko egin zen erreferendumarekin lotzen du. Sakon-sakonean, integrazioari edo bazterketari buruzkoa izan zen bozketa hura, eta bestea gure altzoan hartzeko ezartzen ditugun baldintzei buruzkoa. Bozketaren emaitzak, Suitzan eta Bilboko udalbatzan, aldaketa sozialaren aurrean dugun beldur sakonaren adierazpide izan ziren. Espazio berriak edo desberdinak —meskitak, adibidez— arrotzak begitantzen zaizkigu; ez da antza "naturala" aldi berean suitzarra eta musulmana izatea, edo euskalduna eta musulmana. "Gure" gizartean integratzekotan edo gurera moldatzekotan, ez dago asimilazioa beste biderik.

Bilbon gertaturikoa konpondu eta beste lekuetan berriz halakorik gertatzea galarazteko modua Eusko Legebiltzarraren lege baten bidez gurtza zentroen patata beroa udalei kentzea izango da. Hori da, gainera, naturalena, hiritar bezala dagozkigun eskubideei buruz ari garenez. Eusko Jaurlaritzak gai horri heltzeko asmoa erakutsi du. Aurreko legegintzaldian egin zen saio bat, baina lege aurreproiektua ez zen legebiltzarrera iritsi. Orain arte emandako irudia eta zabaldutako mezu kaltegarria zuzendu lezake lege horrek, baina Bilboko eztabaidak aniztasuna aitortu eta kudeatzeko gure gizarteak dituen zurruntasunak azaleratu ditu. Eta hori aldatzeko, legearekin batera, eztabaida publikoan parte hartzen duten eragile guztien konpromisoa beharko da.

Kultura aniztasunean sakonduz, etorkinak integratzea helburu

Haurrek eskolatik ekarritako ohar bat ezin interpretatzea, erroldatu beharrik duten jakitea, ertzainengana jotzeko beldurra izatea eta beste hainbat izan daitezke hainbat jatorritatik gurera etorri diren herritarrek egunero dituzten zalantzak. Horiek identifikatu eta konpontzeko, prozesu parte hartzaileak abian dira Arrasaten eta Urretxun, baina baita Gipuzkoako beste hainbat herritan ere. Iaz sortu zuten Aniztasun eta Bizikidetza Mahaia Urretxun, eta, bertakoen artean herriko...

“Integratzea ez da bertakoen erakoa izatea”

30 urtetik gora daramatza Lalla Sakina Ouafak (Maroko, 1979) Urretxun, eta herritarrek ondo tratatzen dutela dio. Baina elkarbizitzarako "erabateko errespetua" ezinbestekotzat jotzen du.Noiztik bizi zara Urretxun?Jaio nintzen urtean, Marokotik Herbehe...

“Erronka polita izan da”

Maite Odriozola Garmendia Ordiziako IES Oianguren BHIko ikasleak urrezko domina irabazi du Araba, Bizkai eta Gipuzkoako XXVII. Kimikako Olinpiadetan. Martxoaren 21ean jokatu ziren olinpiadak EHU Euskal Herriko Unibertsitateko Zientzia eta Teknologia F...

Arrasaten etorkinak diren herritarrak.

Egun, arrasatearren %6 dira etorkinak. Horien artean daude 1960ko eta 1970eko hamarkadetan industria garapenaren ondorioz Espainiatik etorriak eta geroago Europako Batasunetik zein munduko beste herri batzuetatik iritsiak.