Apirilaren 2an, Frantzisko aita santuak Jose Antxietaren kanonizazio dekretua sinatuko du. Brasilgo apostolu kontsideratua, Jose Antxieta Tenerifeko San Cristobal de la Lagunan jaio zen, 1534an, baina euskal jatorrikoa zen. Haren aita Joan Antxieta Zelaiaran, Antxieta abizena daramaten beste asko bezala, Azpeitiko Urrestilla auzokoa zen. Carlos V.aren eskribaua zelarik, Joan Antxietak Kanariar uharteetara joan behar izan zuen epaiketa batean notario lanak egitera. Han Mencia de Clavijorekin maitemindu, ezkondu, eta Tenerifen bizitzen geratu zen.
Bada beste anekdota bat Jose Antxieta Euskal Herriarekin lotzen duena. Bere azken eskutitzetako batean, Brasilgo Jesusen Lagundiko probintzial izandako pertsonen jatorria zehazterakoan, bere burua vizcaíno moduan identifikatu zuen. Berari galdetu beharko genioke zergatik idatzi zuen euskalduna zela Tenerifen jaioa izan arren eta 44 urtez Brasilen bizi izan arren; baina Juan Plazaola maisuak esaten duen bezala, nahiko arrazoi bada hori, gu orain pertsonaia erraldoi honengana jakin-minez eta estimaz inguratzeko (Los Anchieta, 1997).
Antxietari buruz zer edo zer irakurtzen duenak euskal jatorri hori baino arrazoi ederragoak aurkituko ditu, ordea, hura estimatzeko. Bere bizitza ezagutzea, beste jesuita askoren kasuan bezala, abentura harrigarriz beteriko kontakizun batean murgiltzea da. Egia da garai hartako ebanjelizazioa ulertzeko modu zurrunaren isla dela Antxieta. Baina, aldi berean, jendea kristautzeko modu aproposena, tokiko kultura maitatu eta bertara egokitzea dela sinetsi zutenen adibide ere bada; eta fedeak bultzatutako ausardiaz eta kemenez, ebanjelizazioa ahulenen defentsarekin uztartu zutenena. Jesuita horiekiko miresmenez bakarrik irakur daitezke Pedro Fernandes Sardinha Brasilgo lehenengo gotzainaren gaitzespen hitz gogorrak: jesuitek indigenei aitortza itzultzaileen laguntzaz ematen zietelako, haur indigenek kantuan katixima doinu paganoekin uztartzen zutelako, misiolariek indigenekin dantzan egiten zutelako, edo indigenak biluzik egoten zirelako haiei entzuten.
19 urterekin nobiziotza amaituta, Antxieta Ameriketara joan zen. Han indigenekin batera bizi izan zen, aldi berean jesuita eta indigenen bizileku eta haurrentzako eskola ziren etxoletan. Iritsi eta berehala Antxieta jesuita gazteak tupi hizkuntza ikasi zuen, eta, hizkuntzarekin batera, baita hango indigenen kulturaren beste hainbat ezaugarri ere: botanika, teknika sendagarriak, artisautza... Berarekin egon zen lurralde haietan jesuita euskaldun bat ere, Antxietaren antzera ibili zena: Juan Azpilikueta nafarra. Horrek tupi hizkuntza hain ondo menperatzen zuen, lekukoek haren ama hizkuntza euskarari egotzi zioten erraztasun hori: "Porque o tupi se assemelhava ao seu vasço natal".
Antxietak tupi hizkuntzaren lehen gramatika eta hiztegia idatzi zituen, eta berea da Ameriketako hizkuntza indigena batera itzulitako lehen katixima. Idatziak utzi zituen tupi hizkuntzan hainbat olerki eta antzezlan ere. Bere antzerkigintzaren unibertsaltasuna goraipatu zuen orain dela urte batzuk Eugenio Arozenak, Antxietaren heriotzaren laugarren mendeurrenean Azpeitiko Udalak argitaratutako liburuan (Aita Jose Antxieta dohatsua, 1997). Horregatik guztiagatik, Brasilgo Letren Akademiak eta Brasilgo Historia eta Geografia Institutuak herri hartako kulturako izen handitzat dute.
Hango hizkuntza eta kulturari ekarpen horiek egiteaz gain, bakegintzan ere aritu zen Antxieta buru-belarri. 1563an tamoio indigenekin bakea lortzeko espedizio bati ekin zion. Indiar lurretan sartu zen, Caoquira izeneko tamoioarren buruzagi nagusia bizi zen lekuraino. Bakea lortzeko ahaleginek porrot egin zuten, eta Antxietak bost hilabete igaro zituen indigenen eskuetan preso, baina hainbat buruzagi indigenen begirunea lortu zuen. Tamoio indigenekin bizitako pasadizoak De Beato Virgine Dei Matre Maria olerkian bildu zituen, tradizioak dioenez hondartzako hondarrean idatzi eta ondoren buruz ikasi behar izan zuena. Askatasuna berreskuratuta, hango gerra odoltsuan bi aldeetako zaurituak artatzen aritu zen.
Brasil esklaboen iturri nagusia zen garai hartan, eta horrek aurrez aurre jarri zituen kolonoak eta jesuitak. Antxieta indigena eta mestizoen eskubideen defendatzaile bihurtu zen, eta haiek ehizatu eta esklabo saltzearen kontra predikatu zuen. Antxietaren ikuspegi humanista argi azaltzen da bere sermoietan: "Gauzak duten balioan estima ditzagun, eta ez diezaiogun, beraz, indioari dirua kostatu zaidan memelo eta basati moduan begiratu, baizik eta beragan ikusiaz Kristo gure Jaunaren irudia, zeina esklabo egin zen esklabo hau salbatzeko, eta ni neu ere, deabruaren esklabo nintzena, salbatzeko". Beste batzuetan, bere ahotsak tonu bortitz eta profetikoagoa hartzen du. 1574ko prediku batean, adibidez, Antxieta jakitun zen esklaboak ehizatzeko beste espedizio bat prestatzen ari zirela, eta honako hauek jaurti zituen: "Jaunaren etxeko txakur bat naiz ni. Eta ez diot zaunka egiteari utzi. Esaten dizuet, Jaunaren partetik, ez ditzazuela portutik ontzi horiek atera, gurekin bakean bizi diren eta gure adiskideak diren indioak ohi duzuen moduan harrapatzeko". Azkenean Bahiako agintariek indigenak esklabo bihurtzea debekatu zuten. Garaipen garrantzitsua izan zen jesuita eta esklaboentzat.
Horretaz guztiaz gain, aipa genezake Antxieta Sao Paolo hiriko fundatzaileetako bat izan zela ere, jesuiten nagusi zelarik lurralde zabal hartan barrena batetik bestera bidaiatu zuela oinutsik erromesen moduan; han eta hemen eskolak sortu zituela, eta Paraguaiko erredukzio jesuita entzutetsuen hazia ipini zuela indigena guaraniekin lan egingo zuten lehenengo jesuitak hara bidaliz. Antxietaren bizitzak bost edo sei filmetarako osagaiak ematen ditu gutxienez. Hizkuntza eta kultura, bakegintza eta giza eskubideen defentsa azpimarratu nahi izan ditugu hemen, Antxieta kanariarra "geure" bihurtzeko arrazoi ederrak iruditzen baitzaizkigu, bere jatorri vizcainoa aparte utzita ere —Plazaola miretsiaren baimenarekin—.
Hori gutxi balitz, indigenen testigantzen arabera hainbat mirari egiteko gauza zen Antxieta: otoitzean lurretik gora hegan igotzen ikusi omen zuten, gaixotasun larriak aise sendatzen omen zituen eta basapiztiak lasaitu, lehoinabarrek bere oinetan musu ematen zioten eta txoriak elkartu egiten ziren zeruan lainoak osatuz bera eguzkitik babesteko.
1597an, Antxieta hilzorian zegoenean, indigenek prozesio handi bat antolatu zuten, eta Antxietak haien kantuak ohetik entzun ahal izan zituen. Ekainaren 9an hil zen, eta ondoren bere gorpua hirira zeramatenean, indigenak ateratzen ziren bide bazterretara errezoan eta kantuan hari azken agurra eskaintzera. A ze filma ari den Hollywood alferrik galtzen!